Fly Fishing Forum banner

Scientific Anglers System 2 vliegenmolens

3.4K views 35 replies 13 participants last post by  Davytwoboats  
#1 · (Edited)
Hallo mensen, snelle vraag (hoop ik:)) Ik ben een fanatieke liefhebber van alles van System 2, vooral van hun Made in England bij BFR Falmouth (voordat Orvis ze kocht, ze prompt sloot en de productie naar China verplaatste:mad:) het is een obsessie die begon met mijn eerste System 2 (een glanzende nieuwe 78M) gekocht eind jaren 80 begin jaren 90. voordat je het vraagt, ja, ik ben met de tijd meegegaan en heb veel glanzende nieuwe, soms kleurrijke LA-molens, voornamelijk uit China, ongeacht de merkidentiteit die ze dragen. Ik ben gewoon dol op system 2's, alle goede dingen slijten uiteindelijk en hoewel de meerderheid van mijn sys2's in orde is, hebben sommige zeker wat werk nodig aan de remmen, nou ja, eigenlijk gewoon remblokken, kleine dingetjes waarvan de afwezigheid een verder kogelvrije molen effectief vernietigt. Ik heb door de jaren heen af en toe geprobeerd contact op te nemen met de klantenservice van Scientific Angler, maar er was altijd wel een "reden" waarom ze op dat moment niet konden helpen. Ik heb gehoord dat de reden is dat toen Orvis BFR inpakte voor China, ze geen voorzieningen troffen voor reserveonderdelen, waardoor elke ondersteuning voor Sys 2-molens over de hele wereld effectief werd stopgezet? Ik heb een flink aantal "onderdelen"-molens gekocht, maar tenzij ze rommel zijn, worden ze onvermijdelijk onderdeel van mijn "werkende" collectie en als ze rommel zijn? laten we eerlijk zijn, de rem was het eerste dat kapot ging. Dus de vraag: kent iemand een bron voor deze onderdelen, ofwel OEM of aftermarket? In deze dagen van 3D-printers maakt er vast wel iemand zijn eigen? Hartelijk dank voor alle info of gewoon een praatje:)

#4 ·
Ik zal in mijn spoeldoos kijken, want ik denk dat ik daar een paar 7/8m's heb. Ik denk dat de slip gewoon een paar kleine ptfe-pads uit mijn geheugen is, maar ik zal ze opgraven en naar de binnenkant kijken, want ze zijn misschien gemakkelijk te maken.
Bedankt voor het antwoorden😁Ik dacht dat ze er een beetje priegelig uitzagen:oops: om met de hand te maken, ook is elke maat molen een andere opstelling, hoewel dat misschien meer te wijten is aan de leeftijd van de molens dan aan het model?

#3 ·
Ik heb veel respect voor System 2's. Samen met de Trions en Tiogas zijn het geweldige werkpaarden. Visueel gezien geef ik zelf de voorkeur aan de oudere, ongeporteerde modellen, maar ze zijn allemaal goed en kunnen voor belachelijk lage prijzen op eBay worden verkocht. Ik heb in de winter een geporteerde 11/12 met een Rio Windcutter & backing voor minder dan £40 op de kop getikt!

#5 ·
Ik heb veel respect voor System 2's. Samen met de Trions en Tiogas zijn het geweldige werkpaarden. Visueel gezien heb ik zelf een voorkeur voor de oudere, niet-geporteerde modellen, maar ze zijn allemaal goed en kunnen voor belachelijk lage prijzen op eBay worden verkocht. Ik heb in de winter een geporteerde 11/12 met een Rio Windcutter & backing voor minder dan £40 op de kop getikt!
Ik ook, ben er dol op, heb vissen van een paar ons tot honderden ponden gevangen op een verscheidenheid aan System 2's en heb nooit het gevoel gehad dat de reel me in de steek zou laten. De kans was groter dat de visser een inzinking kreeg 😃

#8 ·
Hoi mensen, snelle vraag (hoop ik:)) Ik ben een fanatieke liefhebber van alles van System 2, vooral van hun Made in England-tijd bij BFR Falmouth (voordat Orvis ze kocht, prompt sloot en de productie naar China verplaatste:mad:) Het is een obsessie die begon met mijn eerste System 2 (een glanzende nieuwe 78M) die ik eind jaren 80, begin jaren 90 kocht. Voordat je het vraagt, ja, ik ben met de tijd meegegaan en heb veel glanzende nieuwe, soms kleurrijke LA-molens, voornamelijk uit China, ongeacht de merkidentiteit die ze dragen. Ik ben gewoon dol op system 2's, alle goede dingen slijten uiteindelijk en hoewel de meeste van mijn sys2's in orde zijn, hebben sommige zeker wat werk nodig aan de remmen, nou ja, eigenlijk alleen remblokken, kleine dingen waarvan de afwezigheid een verder kogelvrije molen effectief vernietigt. Ik heb door de jaren heen af en toe geprobeerd contact op te nemen met de klantenservice van Scientific Angler, maar er is altijd wel een "reden" geweest dat ze op dat moment niet konden helpen. Ik heb gehoord dat de reden is dat toen Orvis BFR naar China verhuisde, ze geen voorzieningen troffen voor reserveonderdelen, waardoor elke ondersteuning voor in Groot-Brittannië gemaakte Sys 2-molens over de hele wereld effectief werd stopgezet? en ongetwijfeld een flink aantal van hun glanzende nieuwe versie van de Battenkill verkopen?? Ik heb een flink aantal "onderdelen"-molens gekocht, maar tenzij ze rommel zijn, worden ze onvermijdelijk onderdeel van mijn "werkende" collectie en als ze rommel zijn? Laten we eerlijk zijn, de rem was het eerste dat kapot ging. (Na de poedercoating 🤣) Dus de vraag: kent iemand een bron voor deze onderdelen, ofwel OEM of aftermarket? In deze dagen van 3D-printers maakt er vast wel iemand zijn eigen? Hartelijk dank voor alle info of gewoon algemene System 2 fanboy-praat:)
P.s:
Ik ben ook een grote fan van de ongelooflijk schaarse, over het algemeen onbeminde en uiterst ongelukkige Scientific Angler's Mastery Series vliegenmolen gemaakt door Hardy, Alnwick, nog steeds op zoek naar een 5/6 of 6/7, maar Shhhh.... Vertel het niemand, het zou mijn boot-cred' ruïneren' 😂🤣
Ik heb in mijn 7/8m gekeken en de kleine pads zijn 10 mm x 3 mm x 3 dik en zouden vrij gemakkelijk 3D te printen moeten zijn. Ik weet niet zeker welke kunststof het beste zou zijn, waarschijnlijk ABS, maar als je wilt, zal ik het onderzoeken, want ik heb toegang tot een 3D-printer. Ik weet niet of alle modellen dezelfde pad gebruiken, weet jij dat? Laat het me weten als ik kan helpen.

#14 ·
Ik heb in mijn 7/8m gekeken en de kleine pads zijn 10mm x 3mm x 3 dik en zouden vrij gemakkelijk 3D te printen moeten zijn. Ik weet niet zeker welke kunststof het beste zou zijn, waarschijnlijk ABS, maar als u dat wenst, zal ik het onderzoeken, want ik heb toegang tot een 3D-printer. Ik weet niet of alle modellen dezelfde pad gebruiken, weet u dat? Laat het me weten als ik kan helpen.
dank u, :DIk zal de dringende gevallen bekijken en u laten weten of ze hetzelfde zijn, ik herinner me dat sommige modellen een iets andere opstelling hadden, maar de meeste / alle die ik nog had, waren als een dicht siliconenrubber / PTFE-materiaal, nogmaals bedankt (y)(y)(y)(y)

#9 ·
Ik had een hele tijd geleden twee System2-molens van eBay in aparte kavels, een 6/7 'normaal' geproportioneerd, en een 7/8M waarvan ik geloofde dat het een vrij klein, lichtgewicht model was. Beide waren mooie molens en absoluut onverwoestbaar, dwaas genoeg gingen ze terug op de veiling toen ik een slecht beoordeelde uitverkoop had. Dit was waarschijnlijk 15 jaar geleden en ze werden gekocht en verkocht voor ongeveer £30, veel molen voor dat geld.

#13 ·
De remblokken op mijn 7/8m reels zijn van wit plastic, waarschijnlijk ptfe of delrin. Ik zal er een paar laten printen en kijken hoe ze bevallen, plastic zal prima zijn want mijn originelen zijn na tientallen jaren nog steeds goed.
Een flits van herinnering deed me zoeken naar een foto van de originele doos, omdat ik me herinnerde dat het sleepmateriaal er ooit op stond (kan me niet herinneren wanneer de vuilnisophaaldag is 😂).
Het is RULON - een ptfe-achtig plastic;
Image

#15 ·
Image

Heb net even gekeken naar de blokken op mijn 78-L (die met 3" diameter belachelijk klein is voor een 8wt reel 🤷🏻‍♂️).
Image

Image

Image

De blokken lijken de bruin gekleurde Rulon XL te zijn:
Geweldige reel maar raar klein voor een 7/8 - hij is geweldig voor een 3/4 naar mijn mening, maar ik heb geen schijfrem nodig op een 3/4 wt reel 🤷🏻‍♂️

#18 ·
View attachment 120676

In dit kader wil ik graag nog een Engelse reel waarderen, de BFR Rimfly. Mijn 4# moderne schijfremreel begon problemen te geven en op een dag bevond ik me op een grote lokale rommelmarkt. Ik zag de Rimfly en hield meteen van het geluid en het gevoel. Ook de interne onderdelen waren perfect. Ik denk dat ik er €25 voor heb betaald.

Ik vis er regelmatig mee en het is een genot om te gebruiken. Voor een oudere reel is hij nog steeds erg licht. En het geluid als de vis lijn neemt - gewoon niet te verslaan!
Als je een Rimfly leuk vindt, zou je dol zijn op een JW Youngs 1500-serie. De Rimfly is een Fiesta, de JW is een Golf.
Ik heb een 1530, mijn allereerste vliegenmolen. Het had een Rimfly moeten zijn, maar Garry Evans was uitverkocht en ze hebben me gratis geüpgraded! De 1515 IIRC is degene voor #3-5s. Als je er een in goede staat ziet, geef dan die 20 pond uit en geniet ervan.

#17 ·
In die geest wil ik graag nog een Engelse reel waarderen, de BFR Rimfly. Mijn 4# moderne schijfremreel begon problemen te geven en op een dag bevond ik me op een grote lokale rommelmarkt. Ik zag de Rimfly en hield meteen van het geluid en het gevoel. Ook de interne onderdelen waren perfect. Ik denk dat ik er €25 voor heb betaald.

Ik vis er regelmatig mee en het is een genot om te gebruiken. Voor een oudere reel is hij nog steeds erg licht. En het geluid als de vis lijn neemt - gewoon niet te verslaan!

#21 ·
In dit verband wil ik graag nog een Engelse reel waarderen, de BFR Rimfly. Mijn 4# moderne schijfremreel begon problemen te geven en op een dag bevond ik me op een grote lokale rommelmarkt. Ik zag de Rimfly en hield meteen van het geluid en het gevoel. Ook de interne onderdelen waren perfect. Ik denk dat ik er €25 voor heb betaald.

Ik vis er regelmatig mee en het is een genot om te gebruiken. Voor een oudere reel is hij nog steeds erg licht. En het geluid als de vis lijn neemt - gewoon niet te overtreffen!
een uitstekende reel, nuchter, zonder franje maar uiterst betrouwbaar, de Mayfly was ook een prachtige reel, iets "fragieler" dan de Rimfly maar een genot om te gebruiken, verrassend genoeg was de latere LA-versie robuuster gebouwd en is ook een genot.

#19 ·
Hoi mensen, snelle vraag (hoop ik:)) Ik ben een nogal fanatieke liefhebber van alles van System 2, vooral van hun Made in England in BFR Falmouth dagen (voordat Orvis ze kocht, ze prompt sloot en de productie naar China verplaatste:mad:) het is een obsessie die begon met mijn eerste System 2 (een glanzende nieuwe 78M) gekocht eind jaren 80 begin jaren 90.
Mini Me
Image
l
Image

#20 ·
Aye, ;)when yee go BFR Falmouth it's hard to "move on" 👍🤣System2's are a bit of an obsessiono_Obut I've had Rimfly's (including the Orvis & Cortland versions), Mayfly's Mayfly LA's, Dragonfly's etc etc Had to have a major downsize last year, sold off around 50% but then I keep finding new shiny things to add to the collection:oops:

#23 ·
Maakte BFR ook de Magnum 200D? Ik heb er een Cortland-versie van en het is een geweldige reel. Ik heb ook een SA System 2 8/9 die ik nieuw in de uitverkoop kocht toen SA stopte met de System reels. Ik heb onlangs twee nieuwe spoelen voor die reel gekocht, omdat ik hem gebruik voor mijn 4 wt twohanders.
Weet het niet zeker over de Magnum's 140/200? Het zou logisch zijn, want ik denk dat BFR nog steeds deel uitmaakte van de hele Leeda-familie op dat moment en BFR maakte de meerderheid van de Leeda reels, tenminste totdat Orvis ze kocht?, ik kan me gewoon niet herinneren wanneer de Magnums verschenen?

#27 ·
Leeda heeft een 140d gemaakt, ik heb er 3 en het zijn goede reels. Veel capaciteit, ideaal voor zwaardere switchgewichten of snoek/zout met een budget. Ik denk dat de meeste van de mijne onder de £20 inclusief verzendkosten waren.

View attachment 121551
Ja, ze hebben de Magnum 140d en 200d gemaakt. Ik vermoed dat ze oorspronkelijk voor Leeda werden gemaakt en dat ze na de verkoop van BFR aan Orvis de meeste Leeda-reels, d.w.z. Rimfly, Dragonfly Magnum etc., onder het merk BFR (made in England) begonnen te verkopen en nadat Orvis BFR sloot en al hun productie naar China verplaatste, gebruikten ze nog steeds het merk BFR, waarbij ze alleen de "made in England" weglieten.

#30 ·
Eerste keer poster en nieuw in de sport. Ik heb een gebruikte scientific angler system 2 gekocht, de sleepknop zit vast en beweegt niet.

Weet niet wat ik moet doen? Bedankt op voorhand!

JG
Waarschijnlijk vuil daarin, ik had er een die vastzat en dat was de oorzaak. Ik zou de sleep van binnenuit uit elkaar halen, uiteraard voorzichtig, vooral omdat de remblokken eruit zouden kunnen vallen (sommige ontwerpen hielden ze goed vast bij gebruik, zelfs nadat de lijm het had begeven). Schoonmaken en weer in elkaar zetten.

#34 ·
Mijn kennismaking met System 2-molens was het bekijken van video's van Billy Pate die de molens met groot succes gebruikte om enorme Florida Tarpon te landen.
Ik heb twee System 2-molens samen met een Tioga-molen en ze zullen bij me zijn tot mijn laatste adem
Ik denk dat dat soort video's (ik heb veel visvideo's bekeken) + het lezen van het tijdschrift International Flyfisher me mogelijk oorspronkelijk op het System 2-pad heeft gezet 😀 Ik herinner me dat ik mijn eerste System2's kreeg om op forel te vissen, maar toen de gelegenheid zich voordeed om in Florida en later verder weg te vissen op baars, tarpon, haai, redfish, snook en zeeforel, greep ik die aan en liet ik die 20++ jaar niet meer los. Gedurende die tijd groeide mijn fascinatie voor de System 2 net als de molens, totdat het een obsessie werd. Artritis maakte een einde aan mijn kustambities voor groot wild, mijn handen en polsen etc. zijn gewoon niet meer opgewassen tegen de zwaarste uitrusting en een uur of twee uur vechten met een klomp Florida Tarpon is nu uitgesloten. Op een gegeven moment (als de politiek het toelaat??) zal ik terugkeren om met de funsize (van 5 tot 30 pond) Tarpon te spelen, maar de aantrekkingskracht is nu niet meer hetzelfde, ik ben niet meer terug geweest sinds de pandemie, en ik heb het grootste deel van mijn resterende zware uitrusting vorig jaar verkocht en slechts één 1011 en een paar 89's behouden, samen met mijn licht uitgedunde forelmolens, 78's 78m's 78L's 67L's 56L's + bijbehorende spoelen en een ongebruikte 45L die rechtstreeks afkomstig was van een oud-medewerker van BFR in Falmouth. Hier zal ik ook nooit afstand van doen. Andere molens komen en gaan, maar deze niet.(y)😀

#35 ·
Image
Ik ben een enorme fan van de System 2's, met name de “originele”, niet-geporteerde L's, met de nikkel lijnbeschermer. De weerstand wordt (IMHO) enorm onderschat, net als het vermogen om om te gaan met behoorlijk zware visomstandigheden (zoals te zien is aan waar deze 12/13 is geëindigd - ik ving er een paar uur later nog een melkvis mee……)

#36 ·
View attachment 121990
Ik ben een enorme fan van de System 2's, met name de "originele", niet-geporteerde L's, met de nikkel lijngeleider.

De slip wordt (IMHO) enorm onderschat, net als het vermogen om om te gaan met vrij zware visomstandigheden (zoals te zien is aan waar deze 12/13 terechtkwam - ik ving er een paar uur later nog een melkvis mee……)
Coole foto, en je 1213 in het zand met een tropische zoutspoeling😂 waar het hoorde(y)Ik ben het er helemaal mee eens, ik heb nog nooit een reel gevonden die zich kan meten met de slip van een system 2 voor een prijs die er ook maar in de buurt komt en ver daarbuiten, zeker niets zo robuust. Mijn liefde voor hen begon met de eerste geporteerde reels en groeide toen uit tot vrijwel alles Sys 2 en daardoor ook BFR, maar mijn favoriet "alleen voor de looks" is degene die door de meeste fans wordt gemeden?😂 de laatste generatie met "drievoudige porting" 😀 drie rijen + de reel zelf en de matte afwerking, ik denk dat het "origineel" altijd het meest "robuust" van de familie leek. De reels die ik nu het meest gebruik, zijn een paar "drievoudig geporteerde 78L's (dat was toen ze de 78m- en 78L-modellen samenvoegden tot een 78m met 78L-markering?) en 3 geporteerde 78m's die ik al heel lang heb (een daarvan is de eerste die ik ooit kocht(y)😀 ) samen met een verzameling spoelen, dit model 78L en de 78m zijn volledig compatibel en de spoelen zijn uitwisselbaar. Ik gebruik ook regelmatig een paar 67L's van gemengde afkomst, en dit zijn mijn go-to's voor alles van #5 en lager. Mijn andere reels worden tegenwoordig alleen nog maar af en toe gebruikt. Misschien een paar uitstapjes voor de 78's en 89's aan het begin en het einde van het seizoen of als ik een poging waag op de snoek?.